Představte si situaci, kdy vám dlouholetý soused, se kterým se navíc přátelíte, sdělí, že mu při leteckém neštěstí zahynula část rodiny. Vaše žena mu s dojetím kondoluje a vy nepříliš zúčastněně zadrmolíte, že to je vám tedy líto, otočíte se ve dveřích, dáte do přehrávače CD a na plný céres si pustíte pořádnou vypalovačku do slz odcházejícího souseda. Že by to bylo neetické a vy byste takto nejednali? Věřím.
Veřejnoprávní Český rozhlas má na etiku ale zcela jiný názor. V krátkých intervalech informoval o velké tragédii našeho polského souseda a spojence – tedy přítele, který v okamžiku přišel o své vrcholné představitele při letecké havárii. Tyto zprávy vždy prokládal diskotékovými vypalováky tuzemské i zahraniční provenience. Snad, aby své posluchače neuvedl do příliš špatné nálady a oni nepřeladili na nějakou zábavnější stanici. Obzvlášť nechutné bylo, slyšet takovýto vypalovák po zprávě o kondolenci našeho prezidenta citující jeho slova, že je v šoku nad touto tragédií Polska, která jej zarmucuje o to více, neboť polského prezidenta považoval za opravdového přítele. Kde jsou ty časy, kdy Český rozhlas zaměstnával hudební dramaturgy. Přes ně by něco tak neomaleného neprošlo. U soukromých rádií mě to nepřekvapuje, ale chci toho tolik, aby se veřejnoprávní rozhlas choval vkusněji? Není nutné zahrát po takové zprávě hned pohřební marš, ale vzhledem k počítačovému bleskovému výběru hudby, není přeci těžké zařadit skladbu, která svým charakterem nebude vyvolávat pocit křepčení nad oběťmi letecké katastrofy. Nejde samozřejmě jen o tento případ. Podobnou dramaturgii jsem zaznamenal u Radiožurnálu již vícekrát při podávání zpráv o tragédiích. Inu, není nad vyváženost a nestrannost.
Ovšem na Novinky.cz Radiožurnál nemá. Obrovský výběr kalhotek! Hladké, krajkové, tanga atd. můžete koupit jen na Venive.cz! Také letní dovolená na chatě a chalupě s bazénem je atraktivní. Nevěříte?
Nevěříte spíše vlastním očím, že manažéři reklamního oddělení Novinek.cz si myslí, že svým inzerentům udělají tu nejlepší službu, pokud jejich inzerát lípnou hned za video ukazují trosky polského vládního letadla. Být cestovkou Airstop či firmou Venive.cz, nedal bych Novinkám.cz už ani jednu reklamu. Pokud o spojení své reklamy s videem o tragické události tyto firmy věděly, je mi z nich špatně.
Ale možná, že mám své vousy už příliš bílé a škarohlídsky se pozastavuji nad něčím, co většina považuje za naprostý normál a nechápu reklamní marketing, kdy přeci každému musí být jasné, že pro prodej krajkových i jiných kalhotek a letní dovolené je neopakovatelnou příležitostí právě velké neštěstí.
Dodatek z 11. 4. 2010 – 11:03:45
Polsko vyhlásilo sedmidenní státní smutek. V pondělí je státní smutek vyhlášen i v Rusku. A co EU, vůči svému členu a ČR vůči svému spojenci? Zachováme se jako Český rozhlas a Novinky.cz?
Dodatek z 14. 4. 2010 – 13:10:00
E-mail od šéfredaktora Radiožurnálu: Dobrý den, děkuji Vám za Vaši připomínku. Rozhodně jsme se nechtěli neuctivě nebo neomaleně dotknout památky obětí letecké katastrofy. V průběhu sobotního odpoledne jsme proto z původně připravené hudební nabídky vyřadili velkou část titulů. Máte-li ale pocit, že jsme nebyli dostatečně důslední, přijměte, prosím, mou hlubokou omluvu.
Petr Souček
šéfredaktor
Radiožurnál
Dodatek z 14. 4. 2010 – 13:13:00
ČR vyhlásila sobotu 17. a neděli 18. 4., kdy v Polsku budou probíhat pohřby obětí letecké katastrofy, jako dny smutku.