V sobotu 16. března 1985 byla odstřelena jedna z nejkrásnějších nádražních budov v Evropě, a to budova pražského nádraží Praha – Těšnov, postavená architektem Karlem Schlimpem. Kulturní veřejnost byla konsternována nad tím barbarstvím nekulturních bolševických hovad, jak tehdy byli pražští radní zodpovědní za tento čin, nazváni. Uplynulo 23 let a máme to tu znovu.
Devatenáct let po „velkém třesku,“ kdy byly komunisté z vedení města smeteni, se jednobarevní modří radní, tentokráte svobodně zvolení, rozhodli vzít si z někdejších soudruhů příklad. Chlácholí sice veřejnost, že historické budovy budou zachovány, ale jedním dechem dodávají, že plánované železniční muzeum v nich nebude. Že by nějaké další kýčovité tržiště, jako to nedávno vybudované v historických prostorách někdejších kasáren na Náměstí Republiky, nevkusně nazvané Palladium? Nejspíš ne, jsou to jen konejšivé řeči, jako u těch bolševiků. Až mrazí, jaká paralela se zde bez uzardění chystá.
Provoz nádraží Těšnov byl zrušen kvůli skvělé urbanistické myšlence tehdejšího rudého vedení pražského magistrátu, a to vést dálnici středem historického města, a to jeho samotným centrem – Václavským náměstím. Autostrádu před muzeem bude v nejbližší době Praha, za cenu obrovských nákladů, odstraňovat opětným propojením Václavského náměstí s Národním muzeem. Budova bývalého nádraží Těšnov zůstala stát vedle vybudované magistrály 13 let a zcela opuštěná chátrala. Onoho výše uvedeného 16. března 1985, pak bylo na všechny sliby o kulturním využití této architektonické památky, z nichž jeden počítal také s železničním muzeem, zapomenuto a na řadu přišel dynamit. Nevidím vůbec žádnou záruku, že památkově chráněné budovy „Masaryčky“ dopadnou jinak. Není u nás přeci nic snadnějšího, než památkovou ochranu z budov sejmout, a to pod nejrůznější záminkou.
Zbývá jen doufat, že se ještě vzpamatují zastupitelé a tento nápad radním rozmluví. Snad se v téměř jednobarevném zastupitelstvu, tvořeném ODS, najde na radnici většina, která nebude chtít jít ve šlépějích svých rudých předchůdců a netouží po tom, aby je kulturní veřejnost titulovala, jako ty bolševické radní tehdy.
Pokud byste si chtěli přečíst něco o historii nejstaršího pražského nádraží, tak račte nahlédnout sem:
http://masn.wz.cz/index.php?id=historie
http://www.cd.cz/static/old/Zeleznicar/TCD/Tcd2002/18HISTOR.htm
http://cs.wikipedia.org/wiki/Praha_Masarykovo_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD
Můžete se rozhlédnout i z věže nádraží a nejen:
http://stovezata.praha.eu/masarykovo-nadrazi.html
Použité foto: Jiří Berger ČTK