Reklama
 
Blog | Pavel P. Ries

Reklama Mattonky u Ústavního soudu v přímém přenosu

Ve více než hodinovém zpravodajství České televize z Ústavního soudu v úterý 27. 11. 2012 mohli diváci vidět před předsedou soudu JUDr. Pavlem Rychetským postavenou zazátkovanou skleněnou láhev Mattonky. 

Aby to nevypadalo tak okatě, byla viněta otočena kolmo k záběru, takže se z ní dalo přečíst jen všem známé „M“ (viz fotografie). 

Vzhledem k typické lahvi, jejíž tvar je patentován, musel Mattonku i tak každý divák poznat. Pan předseda ÚS občas upil ze sklenice, která mu vydržela celé hodinové čtení. Láhev Mattonky otevřel až poté, co dočetl a vyzval k řeči účastněné strany. 

Dlužno říci, že Česká televize dělala co mohla, aby tato bezprecedentní reklama nebyla až tak markantní. Pří přímém přenosu, ale nemůže aranžérsky dotvářet prostředí a tak alespoň nepoužívala při střihu záběr pravé kamery na předsednictvo soudu. Z této strany by totiž byla viněta zaznamenána celá. Pro střih byla tedy použita jen kamera centrální a levá. Levá jen občas, takže z centrálního záběru, který vidíte na fotografiích trčela lahev Mattonky na diváka nehnutě i několik minunut nepřerušovaně, celkově cca minut 50.

Reklama

Bylo by samozřejmě stejně tak skandální pokud by na stole takhle okatě stála láhev jakékoliv jiné značky. Na Mattonce je pikantní to, že soud udělal neuvěřitelnou reklamu firmě, která dvacet let dopouští devastaci vzácných kulturních památek v západočeské Kyselce (za což byla pokutována), firmě, která má, jako jediná z minerálkových firem, nebývale výhodnou smlouvu se státem (pro stát, a tedy občany, naprosto nevýhodnou) na těžbu pramenů ve vojenském prostoru Hradiště (smlouvu podepsala na 33 let Vlasta Parkanová a výjimku podepsal ministr financí Miroslav Kalousek – zdroj strategické suroviny, jakou voda rozhodně je, povoluje zákon pronajmout na 5 let ).

Celá věc s reklamou Mattonky u Ústavního soudu vyvolává řadu otázek.

  1. Byla tato více než hodinová reklama v přímém přenosu náhodná?
  2. Nevšiml si této neuvěřitelné reklamy, kterou nezávislý Ústavní soud dělá jedné firmě, předseda Ústavního soudu?
  3. Proč před předsedou soudu nebyla postavena obyčejná neutrální skleněná karafa, ze které by si mohl případně dopitou sklenku nalít? Proč plná a zazátkovaná láhev neomylně ukazující na značku?
  4. Je Ústavní soud výhradně zásoben vodou Mattoni a to ve skleněné lahvi, která je považována za exklusivní balení? Platí za ni cenu jako značkové hotely a nebo dostává slevu? (Např. v Grandhotelu Pupp v Karlových Varech zaplatíte za tuto láhev Mattonky cca 115 Kč) Pokud dostává soud slevu, tak Cui bono?
  5. Pokud je ÚS zásoben jenom od jedné firmy, tak z jakého důvodu? Takovéto výhradní dodavatelství tak významné instituci, jako je ÚS, to je reklama k nezaplacení.
  6. Co říkají uvedené hodinové reklamně zdarma jedné značce jiné firmy (např. Kofola, Coca-Cola, Pepsi-Cola, Korunní a další) ?
  7. Co na to Antimonopolní úřad?
  8. Co rada pro reklamu?
  9. Jak to vidí Transparency International?

Když si vzpomenu, jak jsem u jednoho dokumentu, kde byli snímáni dva moderátoři v zahradní restauraci, musel nechat počítačově vymazat vylisované téměř neviditelné logo Coca-Coly na sklenici, jen abychom nedělali této firmě neplacenou několika sekundovou reklamu, pak jsem vskutku konsternován hodinovou neplacenou reklamou v přímém přenosu z jednání Ústavního soudu! Navíc toto jednání bylo stran odvolání opozice proti reformnímu balíčku, takže jistě značně sledované oproti jiným jednání. Byla-li tato reklama neplacená by měl sdělit Ústavní soud. Každopádně pro Karlovarské minerální vody Mattoni byla ale k nezaplacení! Firmy podnikající ve stejné komoditě musely blednout závistí a vztekem. Nechť tedy vznesou podobné otázky uvedené výše patřičným institucím. Jen tak se můžou dopátrat jedná-li se o nekalou konkurenci či jen nevinné nedopatření obslužného servisu ÚS.