Reklama
 
Blog | Pavel P. Ries

Prokletí rodiny Poděbradů na Zelený čtvrtek

"Tenkráte král Jiří 26. března 1467 postaven poprvé v čelo dlouhého a děsného katalogu, i se všemi těmi, kdo by jeho dále přidržeti se a poslouchati chtěli; v pozdějších letech proklínáni vedle něho také manželka i děti, zvláště Viktorin, Mistr Jan Rokycana i doktor Řehoř z Heimburka zejména." 
                                                                                                                                                 František Palacký

Zelený čtvrtek je za námi a kdo si dnes vzpomene na jméno Jiřího druhé manželky? Komu dnes něco řeknou jména Viktorín, Jindřich I. Starší, Jindřich II. Mladší alias Hynek, Ludmila? Kdo by se zajímal o prokletí od papeže Pavla II. staré více než 500 let? Přitom toto prokletí zcela rozvrátilo již konsolidované české království po Lipanech. Na této konsolidaci měla zásluhu právě tolerantní politika Jiřího z Poděbrad a jeho výjimečné druhé ženy, české královny Johanky z Rožmitála.

Rod Poděbradský byl celý proklet a proti zemi vyhlášena křížová výprava. Ve jménu Boha byly tedy opět vražděni muži, ženy a děti a to jen proto, že „přidržeti se a poslouchati chtěli“ svého zvoleného krále a spolu s ním uvěřili, že katolická církev uznala přijímání pod obojí za rovné přijímání pod jednou, a to napořád a ne jenom dočasně (jak si to který papež vyloží), což potvrdila tzv. Kompaktáty. Dokonce toto vraždění tzv. kacířů nebylo vraždou, ale bohulibým skutkem! Nejvyšší pastýř křesťanských oveček tak v srdci Evropy opět rozdmýchal válečný požár a de facto zamezil vzniku nové, vpravdě národní, královské dynastie. Podívejte se na jeho portrét. Sympaťák, že?

                                                          

Reklama

K tomu mu všemi silami pomáhala velká část tehdejší české a především moravské katolické šlechty v čele se Zdeňkem ze Šternberka. Ano, to je ta postava klečící před Jiřím na známém Brožíkovo obraze Volba Jiřího z Poděbrad českým králem, který první vykřikl: „Buď naším králem!“

 

Takzvaná velikonoční anatémata, toto odpudivé uplatňování kolektivní viny, slavnostně pronášeli papežové každoročně na Zelený čtvrtek.

Připravuji, spolu s Edukativní společností, vůbec první dokument o české královně Johance z Rožmitála a tak mi napadlo, jak to vlastně s tím jejím prokletím a prokletím celé její rodiny dnes je? Bylo někdy sejmuto? Trvá? Těm, kdo něco ví o negativních energií a černé magii je známo, že zahrávání si s touto oblastí není legrace. Je smutné, že se k těmto praktikám církev uchylovala. Tak jako u upalování čarodějnic a tzv. kacířů se jedná o ostudnou část její historie. Odpověď na položené otázky mne zajímala a tak jsem se obrátil na Společnost pro církevní právo, některé přední teology a také na Československou církev husitskou. Co jsem zjistil? Prokletí Johanky a spol trvá a pokud jej vyhlásil nejvyšší pontifik katolické církve, jen on, či jeho nástupce na stolici sv. Petra, může klatbu sejmout.

Vycházeje z reálného předpokladu, že si dnes jistě nikdo v katolické církvi nemyslí, že by byl český král Jiří z Poděbrad arcikacíř zasluhující prokletí – a s ním všichni, kdo se ho přidrželi a poslouchati chtěli – a že křivda se má odčinit, rozhodl jsem se, za pomoci Edukativní společnosti, vyvolat iniciativu k sejmutí klatby z rodiny Poděbradů. Papež Jan Pavel II. vyjádřil svého času politování nad upálením mistra Jana Husa. Uvidíme, jak se zachová papež František. Více k této iniciativě najdete zde: http://edukativnispolecnost.cz/?page_id=1788 .

Ti z vás, kteří by se chtěli dozvědět více o připravované realizaci celovečerního dokumentu o Johance z Rožmitála, a též více o ní samé, nechť se podívají sem: http://edukativnispolecnost.cz/. Na uvedeném webu se dozvíte také informaci, jak se můžete na realizaci dokumentu podílet a mít tak zásluhu na vyvedení české královny Johanky z Rožmitála ze zapomnění. Možná že pět a půl století trvající klatba je na vině tomu, že se nad Johanou a její rodinou rozprostírá podivná informační mlha. Není třeba známo místo, kde je tato výjimečná žena, která změnila dějiny střední Evropy, pohřbena. Místa, kde jsou pohřbeni čtyři synové a tři dcery českého krále Jiřího z Poděbrad, známa jsou. Kdo je ale zná? Kolik z nás se vydalo k jejich hrobům? Zajímá to vůbec někoho? Informace o novém milenci kdejaké české herečky je přeci mnohem zajímavější, nemluvě o 2850. dílu telenovely Ulice.

Budu rád, když se v diskusi vyjádříte, co si o iniciativě Edikativní společnosti myslíte a zda byste se k dopisu papeži připojili svým podpisem, až bude sestaven. Pokud se vám diskutovat nechce, vzpoměňte alespoň na jedinou českou královnu z domácí šlechty v roce 540. výročí jejího úmrtí (zemřela 12. listopadu 1475).

Vyobrazení:

Kresba Johanky a Jiřího: rožmitálský malíř Miroslav Hásek (povoleno užití pro ES)
Obraz volby Jiřího z Poděbrad českým králem: Václav Brožík (volné dílo – Wikipedia Commons)
Portrét papeže Pavla II. – Cristofano dell’Altissimo (volné dílo, Wikipedia Commons)

Poznámky:

Text klatby na Jiřího z prosince 1465, kdy proti němu byla vynesena poprvé, je její, samozřejmě latinský, text obsažen v edici Scriptores rerum Silesiacarum IX (vyd. Hermann Markgraf), Breslau 1874, s. 147-149.
Jedna z těchto klateb (konkrétně ta z roku 1470) však vyšla poměrně nedávno a lze ji najít v knize Václav Filip – Karl Borchardt, Schlesien, Georg von Podiebrad und die römische Kurie, Würzburg 2005, s. 242-246.
Poznámky jsou od historika PhDr. Jaroslava Boubína, který studoval velikonoční anatémata ve vatikánské knihovně.